Du kan spåra din beställning av sängar och möbler (t.ex. gavlar, ben och sängbord) som skickas med transportör. Du kommer även att få SMS och e-post med leveransbesked. Leveransbeskedet skickas ungefär en vecka efter att du har gjort din beställning, detta sker när beställningen har blivit bekräftad från vår leverantör. Tyvärr går det i dagsläget inte att spåra tillbehör (t.ex. kuddar, täcken, sängkläder) eller paket som skickas till postombud.
Vanliga frågor
Beställning
Hur spårar jag min beställning?
Hur vet jag om något finns i lager eller är en beställningsvara?
Du kan se om en vara finns i lager eller är en beställningsvara direkt på produktsidan och i kassan. Om leveranstiden anges som 1–3 dagar, betyder det att vi har varan på lager. Om du vill veta lagersaldo för en specifik butik är du välkommen att kontakta oss via chatt, kontaktformulär eller ringa din närmsta SOVA-butik.
Jag har en fråga angående min beställning som är gjort i butik, vem kontaktar jag?
För frågor angående din beställning som gjorts i butik, vänligen kontakta SOVA-butiken där du handlade så hjälper dem dig.
Jag har inte fått någon orderbekräftelse. Vad gör jag?
Om du inte har fått någon orderbekräftelse kan det bero på några olika saker: Felaktig e-postadress: Dubbelkolla att du har angett rätt e-postadress vid beställningen. Skräppostfilter: Ibland kan orderbekräftelser hamna i skräppostmappen, så kontrollera gärna där. Säkerhetsfilter: Vissa e-postleverantörer har strikta säkerhetsfilter som kan blockera vissa meddelanden. Om du fortfarande inte hittar din orderbekräftelse, vänligen kontakta oss genom vårt kontaktformulär så hjälper vi dig inom kort.
Kan jag avbeställa min order?
Du kan avbryta din beställning inom 48 timmar efter att den har gjorts. Vänligen kontakta oss så snart som möjligt för att säkerställa att vi kan stoppa ordern i tid.
Om du har handlat i en av våra butiker, förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad) enligt 41 § konsumentköplagen.
Om du har handlat på sova.se och önskar avbeställa din order efter utgången ångerfrist, förbehåller sig SOVA rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen (projektering, beställningskostnader, lagerkostnad). Detta är också i enlighet med 41 § konsumentköplagen.
Kan jag göra ändringar i min beställning?
Ja, du kan göra ändringar i din beställning beroende på vad du har beställt och vilken butik du har beställt ifrån:
Om det är en lagervara kan du göra ändringar inom 8 timmar. För icke-lagervaror har du 48 timmar på dig.
Butik: Kontakta butiken där du gjorde köpet inom 48 timmar för att göra ändringar.
Kan jag ändra leveransadress på min order eller datum för leverans?
Det är möjligt att ändra leveransadress eller datum för leverans, men det kan medföra extra kostnader och påverka leveranstiden. Kontakta oss via vårt kontaktformulär för att få hjälp med ändringen.
Kan jag ändra min sängorder?
Eventuella ändringar efter lagd order, såsom byte av färg eller fasthet, behöver göras inom 48 timmar efter din beställning.
När kommer min beställning att skickas?
När du beställer från vår e-handel får du ett SMS och ett e-postmeddelande när din beställning har skickats. Har vi alla varor på lager skickas det normalt sätt från oss en till tre dagar efter att du har lagt din beställning. Har du en beställningsvara på ordern tar det olika lång tid beroende på leverantör. Om du har några frågor kan du alltid fylla i vårt kontaktformulär så kontaktar vi dig inom kort.
Jag saknar en eller flera varor i min beställning, hur gör jag?
Om du saknar en eller flera varor i din beställning kontaktar du oss via vårt kontaktformulär. Ange ditt ordernummer och kontaktinformation, så ska vi hjälpa dig så snabbt som möjligt. Om du har handlat i en av våra butiker, kontakta den butik där du gjorde köpet, så hjälper de dig vidare.
Jag har tappat bort mitt kvitto. Kan ni hjälpa mig?
Om du har tappat bort ditt kvitto kan vi hjälpa dig, men på grund av GDPR kan vi endast se tillbaka upp till 5 år. För att få ett nytt kvitto skickat till dig, måste personen som köpt varan eller står på ordern kontakta oss. Om du inte är köparen, rekommenderar vi att du ber personen som gjorde köpet att kontakta oss. På grund av GDPR kan vi endast ge tillgång till kvittot till den person som står på ordern. Om det inte är möjligt, vänligen använd vårt kontaktformulär för att beskriva din situation så detaljerat som möjligt, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.
Kan jag beställa reservdelar till min säng?
Ja, det kan du. Kontakta butiken där du köpte din säng eller via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig.
Mitt paket skickades tillbaka till er, jag vill ha mitt paket. Vad gör jag nu?
Om ditt paket har skickats tillbaka till oss, vänligen fyll i vårt kontaktformulär och kontrollera att du har angett rätt telefonnummer. Detta hjälper oss att snabbt och effektivt lösa ditt ärende.
Produkter i min beställning var skadade, vad gör jag?
Om produkterna i din order var skadade, vänligen fyll i vårt kontaktformulär. Det är viktigt att du bifogar bilder på de skadade produkterna, ditt ordernummer och din kontaktinformation. Detta hjälper oss att hantera ditt ärende så snabbt och effektivt som möjligt.
Jag har beställt fel produkt, hur gör jag för att byta?
För att byta en felbeställd produkt behöver du göra en ny beställning och skicka tillbaka den gamla varan.
Betalning
Kan jag betala kontant?
Nej. Vi är måna om säkerheten både för dig och vår personal och har därför helt kontantfria butiker. Vi erbjuder i stället flera populära betalningsalternativ för att göra ditt köp så smidigt som möjligt.
Kan jag göra en betalning över telefon?
Ja, du kan göra en betalning över telefon med hjälp av våra sängexperter i chatten eller säljare i butik. Våra sängexperter finns tillgängliga för att hjälpa dig med betalningsprocessen och svara på eventuella frågor.
Måste jag betala hela fakturan innan sängen kan bokas för leverans?
Ja, hela fakturan måste vara betald innan leverans kan bokas. Om fakturan inte är helt betald, kommer leveransen inte att schemaläggas förrän hela beloppet är betalt.
Varför görs en kreditupplysning på mig när jag väljer att handla med delbetalning?
Ibland görs en kreditupplysning när du handlar med delbetalning. Detta görs av Resurs Bank och Klarna för att kunna erbjuda dig den bästa möjliga betalningslösningen. Kreditupplysningen hjälper oss att förstå din ekonomiska situation och säkerställa att delbetalningen passar dina behov. Detta är en standardprocess som görs för att skydda både dig och oss som företag.
Vilka betalningsalternativ finns på sova.se?
Alla betalningar på sova.se hanteras av Klarna. Du kan välja mellan direktbetalning med kort (Visa, Mastercard eller Amex) eller Swish. Du kan också betala senare med faktura eller delbetalning. Se våra betalningsalternativ här.
Är betalningsalternativen säkra?
Ja, våra betalningsalternativ är säkra. Alla betalningar på sova.se hanteras av Klarna, som använder avancerade säkerhetsåtgärder för att skydda dina betalningsuppgifter.
Kan jag använda presentkort / värdecheck på SOVAs e-handel?
Nej, tyvärr kan du inte använda presentkort eller värdecheckar på SOVAs e-handel. Dessa kan endast användas i våra fysiska SOVA-butiker.
Leverans och montering
Var är mitt paket?
För att kontrollera din orderstatus hos Bring (gäller paket som skickas till ombud, ej sängar eller madrasser), använd spårningsnumret som du fått via SMS när paketet skickades. Du kan spåra ditt paket på Brings spårningssida genom att ange ditt spårningsnummer där.
Hur hämtar jag ut min order hos ett ombud?
För att hämta ut din order hos ett ombud behöver du ta med ditt sändningsnummer och giltig legitimation.
Jag har inte valt leverans med inbärning. Hur många personer rekommenderar ni att jag har till hjälp vid min sängleverans?
För att säkerställa en smidig och säker sängleverans rekommenderar vi att ha 2–3 personer till hjälp för inbärning. Observera att vissa sängmodeller kan vara väldigt tunga, särskilt ställbara sängar som ofta väger mer. För mer information, vänligen kontakta våra sängexperter via chatt, kontaktformulär, eller ring till någon av våra butiker.
Blir jag kontaktad innan leverans av min säng?
Ja, vid leverans blir du uppringd av leveransbolaget eller får ett SMS 30 minuter innan dem är utanför din dörr.
Hur fungerar det med hemleverans?
Stora paket som sängar, möbler eller sängbord, kan vi leverera hem till dig. Små paket som sängkläder, kuddar och täcken, blir levererade till ditt närmsta postombud. Se våra leveransalternativ här.
Hur lång är leveranstiden på sängar?
Leveranstiden på sängar kan variera mellan 2–12 veckor beroende på vilken säng du beställer. När du lägger din order får du en beräknad leveransvecka för din beställning. Om du är i behov av en säng snabbt har vi utvalda sängar med kortare leveranstid. Se vilka sängar vi erbjuder med snabb leverans här.
Kan ni ta med min gamla säng när ni levererar min nya?
Ja, det kan vi! Med leveransalternativet ”TILLÄGG – Retur av gammal säng” tar vi hand om din gamla säng för en avgift på 700 kr. Vi tar med din gamla säng och återvinner den. Observera att detta alternativ endast kan väljas i kombination med leveransalternativen Smidigt och Premium. Vänligen tänk på att i största möjliga mån montera ned din säng, eftersom våra transportörer inte kan ta emot sängar och sängramar som inte är nedmonterade. Se våra leveransalternativ här
Kan jag välja en annan leveransadress än där jag bor/är skriven?
Vid köp på kredit (t.ex. faktura, delbetalning, Sova-konto) levereras din order till den adress du är skriven på. Väljer du ett direkt betalsätt (t.ex. kortbetalning, direktbetalning) kan du välja valfri leveransadress.
Kan jag ändra val av leveransätt?
Det går bra! Kontakta din SOVA-butik eller kontakta oss via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig att ändra leveranssätt.
Levererar SOVA utanför Sverige?
SOVA levererar idag inte utanför Sverige. Däremot kan vi, vid direktbetalning, leverera till valfri adress inom Sverige, till exempel en transportterminal, om du själv vill ordna transport ut ur landet.
Vad innebär det att leveransveckan är preliminär och kan ändras?
En preliminär leveransvecka innebär att det är en uppskattad tidpunkt för när din beställning förväntas levereras. Denna tidpunkt kan dock förändras på grund av olika faktorer som kan påverka leveransprocessen, till exempel:
Förseningar hos leverantören: Om leverantören har problem med att få fram varorna i tid kan leveransveckan behöva justeras.
Transportproblem: Problem med transport, som väderförhållanden eller logistikproblem, kan också påverka leveranstiden.
Hög efterfrågan: Om det är hög efterfrågan på en produkt kan det ta längre tid att få den levererad. SOVA.se kommer att hålla dig uppdaterad om eventuella förändringar i leveransveckan via SMS eller e-post.
Vad ska jag tänka på före leverans av min säng?
Innan din säng levereras, är det viktigt att tänka på följande: Fri gångväg: Se till att det finns en fri gångväg till sovrummet.
Kontrollera framkomlighet: Kontrollera att det är framkomligt i trappor och liknande områden.
Ansvar för ägodelar: Du ansvarar för att skydda dina ägodelar.
Skydda ömtåliga ytor: Motverka skador genom att skydda ömtåliga golv och trappor, och plocka bort prydnadssaker.
Säkerhet för leveranspersonalen: Leveranspersonalen har inte möjlighet att ta av sig skorna av säkerhetsskäl. Om dessa förberedelser inte uppfylls, förbehåller vi oss rätten att avbryta leveransen och återkomma vid ett annat tillfälle. Du debiteras då för båda leveranstillfällena.
Vad ska jag tänka på vid leveransdagen av min säng/madrass?
Under leveransdagen är det viktigt att tänka på följande:
Var hemma och nåbar: Se till att du är hemma och nåbar på telefon inom det bokade leveransintervallet. Om leverans inte kan ske på grund av att du inte varit nåbar, tas en avgift ut.
Kontrollera leveransen: Kontrollera att du har fått rätt antal kolli och att inget är skadat eller smutsigt.
Rapportera avvikelser: Om något inte stämmer, anteckna detta på transportörens fraktsedel och rapportera till SOVA inom en vecka. Bifoga bilder på eventuella skador.
Vilka leveransalternativ kan jag välja mellan och vad kostar alternativen?
Vi strävar efter att erbjuda relevanta fraktsätt, från postpaket för enklare produkter till hemleverans med eller utan montering och återtag av sängar.
Postpaket: Leverans till närmaste postombud. Pris: 99 kr (fraktfritt över 795 kr).
Standard: Leverans till tomtgräns. Pris: 695 kr.
Smidigt: Hemleverans med inbärning. Pris: 1 195 kr.
Premium: Fullservice med montering. Pris: 1 495 kr.
Tillägg: Retur av gammal säng. Pris: +700 kr (kan endast väljas med Smidigt eller Premium).
Erbjuder ni montering på sängar?
Ja, vi erbjuder monteringstjänster för sängar. Välj leveransalternativet fullservice med montering. Vi kan även ta med din gamla säng mot en tilläggskostnad. Fullservice med montering: Produkten levereras till ditt hem, placeras i det rum du önskar, och monteras av leveranspersonalen.
Hur vet jag att min säng är påväg?
Du kan spåra din sängleverans via vår orderspårningssida. Du kommer också att få ett SMS och e-post med leveransbesked. OBS! Leveransbeskedet skickas cirka en vecka efter att du har gjort din beställning, efter att det bli bekräftat av leverantören.
Kan jag skicka ett ombud att hämta ut min vara?
Ja, men ombudet behöver visa både sin egen legitimation och mottagarens legitimation (namnet på beställningen) samt uppge sändningsnumret.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Om du inte hämtar ut ditt paket ligger det kvar hos ombudet i 7 dagar. Du får två påminnelser via SMS och en via postavisering till den angivna adressen. Efter tre påminnelser skickas paketet tillbaka till SOVA. Om paketet skickas tillbaka till SOVA, kan vi ta ut en avgift i enlighet med våra köpvillkor.
Öppet köp och retur
Har jag ångerrätt när jag handlar hos er?
När du handlar på sova.se har du 14 dagars ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten.
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt.
Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval.
Vid nyttjande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong.
Hur returnerar jag en vara som jag köpt på sova.se?
För att returnera en vara som du köpt på sova.se, använd returfraktsedeln som finns med i ditt paket. Fyll i den noggrant och se till att alla uppgifter är korrekta och tydliga.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten.
Eftersom du ansvarar för produkten tills vi mottagit den, är det viktigt att den är väl emballerad, helst i originalkartong. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor från det datum då meddelandet om utövande av ångerrätt inkommit till SOVA. Om returen gäller en säng, kontakta oss via kontaktformuläret under kundservice.
Kan jag returnera en vara som jag öppnat eller monterat?
Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan).
Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt.
Ångerrätten gäller inte heller för specialbeställningar, det vill säga en vara som tillverkats efter dina särskilda önskemål, till exempel en säng med ditt eget tygval.
Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Då du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit denna är det viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalkartong..
Kan jag returnera min e-handelsorder i butik?
Nej, du kan bara returnera en e-handelsorder genom att skicka tillbaka den till vårt lager. För att påbörja processen, vänligen fyll i vårt kontaktformulär..
Hur snabbt sker en återbetalning vid en retur?
Återbetalning sker cirka 15 dagar efter att SOVA har mottagit returen..
Hur vet jag om ni har mottagit min retur?
För tillfället finns det inget sätt att direkt se om vi har mottagit din retur på sova.se. Du kan dock använda ditt spårningsnummer hos Bring för att kontrollera statusen..
Är det fri retur hos er?
När du nyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten..
Reklamation
Hur gör jag en reklamation?
Vid en reklamation är det viktigt att vi får så mycket information som möjligt om ditt ärende, inklusive bilder, filmer eller ljudinspelningar. Detta hjälper oss att skicka vidare ärendet till leverantören. Vi kommer att höra av oss till dig så fort vi har fått återkoppling från leverantören.
Vi står för frakten vid en reklamation.
När vi mottagit din reklamation kommer vår kundservice att höra av sig till dig inom 5 arbetsdagar.
SOVA avgör om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Tänk på att din ersättningsvara kan ta upp till normal leveranstid, mellan 3-12 veckor för en säng, om vi inte har den på lager. Om vi inte längre har en likadan eller likvärdig produkt som den ursprungliga, reklamerade varan, blir du återbetalad.
Kostar det att reklamera?
Vid reklamation av säng så står vi för fraktkostnaden.
Hur länge gäller reklamationsrätten?
Reklamationsrätten gäller i 3 år från köp i butik. Om fel i varan uppstår inom den perioden åtgärdas felet i första hand. Om varan inte går att reparera inom skälig tid får du en ny vara eller om varan inte längre kan anskaffas, en likvärdig.
Reklamationsrätten gäller inte fel som uppkommit till följd av bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning. På vissa av våra produkter finns en garanti som sträcker sig över en ännu längre period.
Garantier
Hur fungerar prisgarantin?
Vår prisgaranti innebär att om du inom 10 dagar efter ingånget köpeavtal, hittar samma sängmodell från samma tillverkare med samma specifikation till ett lägre pris i en svensk fysisk butik eller i någon svensk e-handel, så får du tillbaka mellanskillnaden av oss. Återbetalningen sker då med samma betalningsmedel som ditt ursprungliga köp.
Prisjämförelsen gäller mot aktuella annonserade priser. Med annonserade priser menar vi pris angivet på till exempel butiksskyltar, webben eller i tryckt annonsering. Garantin gäller i den butik du köpt din säng och enbart mot uppvisande av kvitto på ditt köp.
Vad innebär pengarna tillbaka-garantin?
Provsov upp till 60 nätter. Är du inte nöjd med din nya säng så får du pengarna tillbaka.
Garantin gäller endast vid sängprovning med en sängexpert och köp i våra fysiska butiker.
För att kunna nyttja garantin behöver du ha provat sängen hemma i 30-60 nätter. Skulle du under denna period mot förmodan inte vara nöjd har du möjlighet att returnera sängen och få pengarna tillbaka.
Det går endast att utnyttja erbjudandet vid ett tillfälle. På din order ska det tydligt framgå att du fått hjälp av en sängexpert och är berättigad till retur. En förutsättning för att garantin ska gälla är att du samtidigt köpt bäddmadrasskydd och att du köpt en sängmodell med standardstorlek ur Carpe Diem Beds, Viking Beds, 24SJUs, Hildings, Ekens, Tempurs, Jensens och Mattsons Beds ordinarie sortiment – om inte annat anges.
Pengarna tillbaka-garantin gäller inte vid köp av Hästens eller Carpe Diem Beds modeller Vindö och Marstrand. Inte heller vid köp av utställningssängar.
Returkostnader för transport tillkommer och SOVA förbehåller sig rätten att neka Pengarna tillbaka-garantin om sängen inte bedöms vara i gott skick.
Vad innebär trygghetsgarantin?
Att välja rätt säng är viktigt. SOVA erbjuder dig en trygghetsgaranti med 100 dagars fasthetsbyte.
Du provar sängen hemma i 30-100 dagar. Skulle du mot förmodan känna att fastheten du provat ut i sängen inte blev rätt under denna period på 30-100 dagar, har du möjlighet att byta till en mjukare eller hårdare fasthet inom samma modell.
Erbjudandet gäller vid samtidigt köp av bäddmadrasskydd och på sängmodeller med standardstorlek ur Carpe Diems, Viking Beds, 24SJUs, Hildings, Ekens, Tempurs och Jensens ordinarie sortiment, om inget annat anges. Carpe Diems modeller Vindö och Marstrand omfattas inte av fasthetsbytet.
Bytesrätten gäller inte heller på utställningssängar, sängar köpta från vår e-handel eller sängar sålda till utlandet.
Erbjudandet går endast att utnyttja vid ett tillfälle. På din order skall det tydligt framgå att du är berättigad till fasthetsbyte.
Byte av fasthet är kostnadsfritt, men du betalar själv för leveransen samt en hanteringskostnad (totalt 2190 kronor).
Hur lång garanti har 24SJU sängar?
En säng från 24SJU har en ram- och fjädergaranti på 25 år, medan motorn i din ställbara 24SJU-säng har en garanti på 5 år.
Hur lång garanti har Ekens sängar?
Alla Ekens sängar har en 20-årig garanti mot ram- och fjäderbrott. Dessutom har alla ställbara Ekens sängar en motorgaranti på 5 år.
Hur lång garanti har Jensen sängar?
När du köper en säng från Jensen får du upp till 25 års garanti. Alla Jensenmadrasser har en 5-årig totalgaranti och 25 års garanti mot ram- och fjäderbrott.
Hur lång garanti har Mattsons Beds sängar?
Mattsons Beds sängar har 25 års garanti på ram- och fjäderbrott.
Hur lång garanti har Tempursängar?
Madrasser och bäddmadrasser tjockare än 5 cm har en garanti på 15 år. Motorerna i ställbara sängar har en garanti på 5 år.
Produkt och sortiment
Har ni sängar med snabb leverans?
Ja, vi erbjuder några utvalda modeller med kort leveranstid (2–3 veckor).
Vilken säng ska man välja?
3 enkla råd som underlättar när du ska välja en ny säng:
1. Bestäm vilken sängtyp du behöver (kontinentalsäng, ramsäng eller ställbar säng)
2. Bestäm vilken känsla du föredrar (omfamnande, mjuk, följsam eller fast)
3. Gör en lista av vilka behov du har (behöver du avlastning för midja, axlar eller ländrygg)
Ta hjälp av en sängexpert i butik eller online. Läs vår guide om hur du väljer rätt säng här.
Hur ofta ska man byta säng?
Vi rekommenderar att byta säng var 7–10 år, eller när behov finns. En sängs livslängd kan påverkas av flera faktorer, inklusive användning och hur väl den underhålls.
Om du börjar känna att sängen inte ger tillräckligt stöd eller komfort, eller om den känns gropig, kan det vara dags att överväga att byta ut den tidigare.
Hur vet jag vilken fasthet jag ska välja på min säng?
Vilken fasthet du ska välja på din säng är väldigt individuellt. Att säga att fastheten endast är kopplad till kroppsvikten är kort sagt fel – det är många faktorer som påverkar. Vikt, längd och kroppsform är alla viktiga faktorer utöver dina individuella komfortkrav.
Vi rekommenderar att du bokar in en sängprovning i närmaste SOVA-butik. Du kommer då få hjälp att välja ut en säng med den fasthet som passar just dig och din kropp. Sängprovning är kostnadsfritt och bokas enkelt online här.
Du kan även få rådgivning online via chatt eller via vårt kontaktformulär.
Hur vet jag om jag har en för hård säng?
Om din säng känns för hård har du förmodligen inte valt rätt fasthet. En för hård säng kan skapa tryck mot kroppen, för optimal avlastning behöver din kropp en följsam säng. För att hitta rätt fasthet för dig behöver du ha vikt, längd och kroppsform i åtanke. Ju tyngre du är, desto mer motstånd behöver du ha i din säng för att ge rätt avlastning.
Hur vet jag vilken sängstorlek jag ska ha?
Dina behov styr valet av säng och så även sängens storlek. Vi erbjuder en stor variation av storlekar och några av våra vanligaste mått är 90×200, 120×200 och 180×200. Om du står i valet mellan två storlekar, kontakta våra sängexperter via telefon, chatt eller kontaktformulär så hjälper vi dig.
Hur väljer man säng till barn och ungdomar?
När barn blir ungdomar ökar behovet av en säng med bättre fjädring och högre komfort. En ungdomssäng ska vara med under lång tid, så det är viktigt att den ger rätt stöd och avlastning under hela tonårstiden. Eftersom de flesta ungdomar växer snabbt kan det vara bra att välja en något fastare säng.
Generellt rekommenderas en bredd på 80–120 cm för ungdomar, men den bästa sängen är kanske den som kan följa med när man flyttar hemifrån.
Har ni kompletta sängpaket?
Ja, vi har kompletta sängpaket. Kompletta sängpaket kommer med med gavel och ben inkluderade i priset.
Kan jag välja vilken sänggavel som helst till min säng?
De flesta huvudgavlar går att matcha med olika sängmodeller, så länge fästet passar din säng. Det är viktigt att säkerställa att längd, höjd och tyg stämmer överens med din säng.
Observera att olika varumärken kan ha olika färgkoder.
Om du är osäker på vilken gavel som passar till din säng, kontakta våra sängexperter via chatt eller via vårt kontaktformulär.
Kan man välja olika fastheter på en dubbelsäng?
Absolut! Du kan välja två olika fastheter på din dubbelsäng för att anpassa den efter dina och din partners behov.
Varför rekommenderar ni bäddmadrasskydd? Måste jag ha madrasskydd?
Ett bäddmadrasskydd hjälper till att hålla din bäddmadrass fräsch och förlänger dess livslängd. Våra bäddmadrasskydd finns i olika material, är enkla att ta av och kan tvättas utan problem.
Har ni sängar av naturmaterial?
Ja, det har vi! Utforska vårt sortiment av sängar från Mattsons Beds och Hästens, som erbjuder högkvalitativa sängar tillverkade av naturmaterial.
Passar alla sängben till alla sängar?
De flesta varumärken använder sig av M8-gängning, vilket ger dig ett stort urval av sängben att välja mellan. Hästens använder dock M10-gängning, vilket innebär att deras ben inte passar till andra sängar i vårt sortiment. Om du är osäker, kan du kontakta din SOVA-butik, kontakta oss via chatt eller via vårt kontaktformulär för att säkerställa att du beställer rätt ben.
Kan jag byta klädseln på min säng?
I de flesta fall går det inte att byta tyg, men vissa modeller och leverantörer erbjuder denna möjlighet. Kontakta oss för att se om det är möjligt för just din säng.
Hur bäddar man sin säng snyggt?
Att bädda sängen snyggt handlar om att skapa en inbjudande och ombonad känsla. Genom att arbeta lager på lager och harmoniska färgtoner kan du uppnå den rätta looken.
1. Ett kuvertlakan håller bäddningen slät och på plats
2. Använd flera kuddar i olika storlekar för att skapa en fluffig och inbjudande känsla.
3. Kombinera flera täcken med påslakan i olika mönster och färger som går ton i ton för ett stilfullt intryck.
4. Avsluta med en pläd eller ett överkast vid fotändan för att få en komplett bäddning.
Läs om hur du bäddar som ett proffs.Kan jag byta bäddmadrass eller måste jag byta hela sängen?
Om din säng inte känns skön längre rekommenderar vi att byta ut hela sängen för bästa komfort och stöd. I vissa fall kan det fungera som en temporär lösning att enbart byta bäddmadrassen, men för att säkerställa en god natts sömn på lång sikt är det oftast bäst att byta ut hela sängen. Du kan alltid rådfråga våra sängexperter om du funderar på att byta bäddmadrass.
Vad är skillnaden mellan en mjuk, medium och hård säng?
Skillnaden mellan en mjuk, medium och hård säng ligger främst i fastheten och stödet de erbjuder.
Fast: En fast säng passar dig som brukar sova på mage eller på sidan, och om du är kort, tung och har en rak kroppsform. Det är dock viktigt att både axel och höft kommer ner i sängen ordentligt.
Medium: Sover du ofta på rygg är det viktigt att ändan kommer ner i sängen ordentligt. Då behöver du troligen en säng som varken är för mjuk eller för fast utan perfekt balanserad. Likaså om du både är lång och tung.
Mjuk: Om du är kurvig, kort och väger lite är det förmodligen en mjukare säng du behöver. Det gör att du sjunker ner ordentligt och får stöd och avlastning på rätt ställen.
Vad är skillnaden mellan ramsäng, kontinentalsäng och ställbar säng?
Ramsäng: Består av en resårmadrass och en bäddmadrass.
Kontinentalsäng: Uppbyggd i tre delar: bottendel, plymå och bäddmadrass, vilket gör den högre än en ramsäng.
Ställbar säng: Kan anpassas efter dina behov och situationer.
Jag har ont i ryggen, kan det bero på sängen?
Ja, det kan det! En säng som inte ger tillräckligt stöd kan bidra till ryggont. Om du ofta vaknar med smärta, känner att sängen är för hård eller för mjuk, eller om sängen är gammal och sliten, kan det vara dags att byta säng.
Varför ska man ha en höj och sänkbar säng?
En ställbar säng är som flera sängar i en då de enkelt går att justera för avlasta olika kroppsdelar efter situation och behov.
I våra ställbara sängar har du komforten som i en kontinentalsäng genom högt fjäderdjup, men också möjligheten att kunna ställa in huvud- och fotända efter just dig. Ligg ner, sitt upp eller hitta en avlastande position någonstans däremellan - allt med ett enkelt knapptryck.
Att höja upp fotändan någon decimeter gör underverk för en trött ländrygg eller efter ett hårt benpass på gymmet. Huvudänden höjs med fördel upp lite när du är förkyld för att få lättare att andas.
Vilken säng är bäst i test?
En säng som är bäst i test inte behöver vara bäst för just dig. Det är viktigt att komma ihåg att vi alla fungerar olika och att våra kroppar är byggda på olika sätt. Av denna anledning kan man därför inte säga att det finns en säng som är perfekt för alla människor och därför kommer en säng som fått bäst i test inte passa alla.
Den bästa sängen för dig beror snarare på vad du har för kroppsbyggnad, hur du sover men även vad det är för typ av krav du har på din säng.
Vilken är er mjukaste säng?
En av våra mjukaste är Jensen Supreme. Denna säng finns i flera utföranden: ramsäng, kontinentalsäng och ställbar säng, samt i många olika storlekar, vilket gör den tillgänglig för många. Rådfråga våra sängexperter för att hitta den bästa sängen för dig.
Hur länge håller en Tempurmadrass?
En TEMPUR-madrass har en livslängd på cirka 10-15 år beroende på användning och skötsel. För att förlänga livslängden på din madrass rekommenderas det att använda ett madrasskydd och att regelbundet rotera madrassen.
Hur många år håller en bäddmadrass?
Som riktlinje rekommenderar vi att du byter bäddmadrass var tionde år, så länge den känns fräsch. Det är också en bra idé att byta bäddmadrass om du nyligen har flyttat och köpt ny säng, eller om det har kommit stora mängder vätska i sängen.
Måste jag snurra / vända min madrass? Hur ofta?
Det är en bra idé att snurra eller vända din madrass regelbundet för att förlänga dess livslängd och bibehålla komforten. Här är några allmänna riktlinjer:
Snurra madrassen: Om din madrass inte behöver vändas (t.ex. en madrass med en specifik topp- och bottenyta), bör du snurra den 180 grader var 3:e till 6:e månad. Detta hjälper till att fördela slitaget jämnt.
Vända madrassen: Om din madrass kan vändas (t.ex. en traditionell fjädermadrass), bör du både snurra och vända den var 3:e till 6:e månad. Detta innebär att du byter plats på huvud- och fotändan samt vänder den upp och ner.
Jag skulle vilja provligga en Tempurkudde, kan jag göra det?
Ja, det kan du! I våra butiker hittar du Tempurkuddar och kan enkelt prova dig fram till vilken modell som känns bäst för dig. Våra sängexperter finns också på plats för att hjälpa dig hitta rätt kudde som passar både dig och din säng. Välkommen in!
Är det en speciell kudde du är ute efter så rekommenderar vi att ringa butiken i förhand så du vet att de har den modellen inne.
Jag blir varm på natten, hur gör jag för att hålla mig sval?
För att hålla dig sval och bekväm när du sover är det viktigt att du väljer rätt material i din säng och sängtillbehör. Dun är ett naturmaterial som har den unika förmågan att ta upp och avge fukt samtidigt som det behåller värme. Silke är också ett bra alternativ tack vare dess fukttransporterande egenskaper.
Vad är skillnaden mellan fiber- och duntäcke?
Det finns en stor variation av fyllningstyper, alla med olika känslor och kvaliteter.
Duntäcken, med sin naturliga fyllning av dun och fjäder, har fantastiska andningsegenskaper, reglerar överskottsvärme och transporterar bort fukt när du sover. Detta ger en jämnare kroppstemperatur och en bättre nattsömn.
Fibertäcken består av syntetfibrer och är ett prisvärt alternativ som är extra bra för personer med allergier, då de kan tvättas ofta.
För allergiker passar även silkestäcken bra, eftersom deras stoppning är både damm- och smutsavvisande. De har en omfamnande känsla som värmer när det är kallt och svalkar när det är varmt.
Produkten är slut – kommer den in igen?
Vi kan inte lova att en utsåld produkt kommer in i sortimentet igen, men kontakta oss genom vårt kontaktforumlär så ser vi vad vi kan göra!.
Är 24SJU SOVAs egna varumärke?
Ja, 24SJU är SOVAs egna varumärke. Sängen är en naturlig del av våra liv, och därför behöver du en som passar just ditt. Av den anledningen finns 24SJU med ett brett sortiment av sängar som byggts med människors verkliga komfortbehov som utgångspunkt och erbjuder design och kvalitet till ett bra pris..
Vad är memory foam?
Memory foam är ett sorts skummaterial som finns i kuddar och madrasser, som är speciellt designat för att vara både tryckavlastande och stabilt. Memory foam går under många olika namn och finns i flera olika varianter. Det mest tryckavlastande är TEMPUR®-materialet som är sprunget ur teknik som ursprungligen utvecklades av NASA.
Kan jag rengöra memoryfoam?
Nej, du kan inte rengöra själva memoryfoam-materialet. Däremot kan du tvätta överdraget för att hålla det fräscht och rent. Vi rekommenderar att du alltid skyddar din madrass med ett madrasskydd.
Vad innebär Tempurs SmartCool tekonologi?
Tempurs SmartCool-teknologi är en innovativ funktion som finns i deras bäddmadrasser och kuddar. Denna teknologi är integrerad i det tvättbara QuickRefresh-överdraget och är designad för att kännas sval vid beröring samt absorbera överflödig värme. Detta hjälper till att hålla dig sval och fräsch under natten.
Vilken bäddmadrass ska man välja?
Att välja rätt bäddmadrass är avgörande för både din komfort och sängens livslängd. En bäddmadrass ger inte bara extra stöd, den skyddar också sängen från damm och smuts, samt gör det lättare att bädda. Den är lätt att ta bort för vädring och bidrar till att förlänga sängens livslängd.
Det finns många olika bäddmadrasser att välja mellan, och valet beror på dina behov och preferenser. Det är dock viktigt att komma ihåg att en bäddmadrass inte kan rädda en sliten säng, men den kan bidra med extra komfort och en skön känsla.
Vilken kudde ska man välja?
Valet av kudde påverkar i hög grad kvaliteten på din sömn och kan faktiskt avgöra hur bekväm du känner dig i sängen eller om det är svårt att hitta en skön sovposition. I vår kuddguide går vi igenom allting du behöver veta inför ditt kuddköp för att få ut det mesta av din sömn.
Vilken kudde är bäst om jag sover på mage?
Brukar du sova på mage behöver du en mjuk och lägre kudde. Den innehåller mindre fyllning, vilket avlastar trycket på halsen och ser till att huvudet och nacken vilar i rätt i relation till ryggraden när du sover.
Vilken kudde är bäst om jag sover på rygg?
Ryggsovare bör välja en medelhög kudde med tillräckligt med nackstöd för att hålla kotorna i rätt läge för avslappning. Ergonomiska kuddar som Tempurkuddar är passade och ger extra stöd under nacken för optimalt stöd.
Vilken kudde är bäst om jag sover på sidan?
För sidosovare är det viktigt att ha en hög och tämligen fast kudde med stabil fyllning som gör att axeln sjunker ner ordentligt i sängen samtidigt som huvudet och nacken får fullt stöd utan att falla.
Vilken sida ska man sova på?
Alla sover olika, men om du sover dåligt och vaknar med värk i kroppen och nackspärr kan det vara dags att titta närmare på vilken sovställning som är rätt för just dig.
Sova på rygg: Vill du skona kroppen är ryggläge det bästa alternativet. För bästa stöd, se till att din säng ger bra stöd för svank och nacke. En kudde under knäna kan också hjälpa.
Sova på sidan: Det är bra att sova på sidan så länge du inte ligger på ett alltför fast underlag. Se till att axeln får sjunka ner ordentligt och att du har en kudde som ger rätt stöd.
Sova på mage: Att sova på mage kan orsaka värk i hals och nacke. Om du föredrar att sova på mage, använd en låg kudde och undvik att vrida ryggraden.
Hur vet jag vilket täcke som passar mig bäst?
Att välja rätt täcke som passar dina sovvanor är avgörande för att få en god natts sömn. Det bästa sättet att välja täcke är att utgå från din kroppstemperatur under natten och vilket material du föredrar. Vissa föredrar ett fluffigt och omslutande täcke, medan andra vill ha ett tunt täcke för ett svalt sovklimat.
Vilka täcken är allergivänliga?
Silkestäcken har naturliga damm- och smutsavvisande egenskaper, vilket gör dem perfekta för dig som behöver ett allergivänligt täcke. De är dessutom tempererande och tyngre i känslan jämfört med dun. Även fibertäcken är lämpliga för allergiker eftersom de kan tvättas ofta.
Vad kan jag göra för att inte frysa när jag sover?
Blir du lätt kall när du sover? Olika material påverkar temperaturen och känslan när du sover. Dun är ett material som både värmer och andas bra.
Investera i ett varmt och fluffigt duntäcke, sängkläder i flanell, eller varför inte en bäddmadrass helt i dun?
Läs mer tips om hur du undviker att bli kall om natten i vår sängskola.Hur ofta ska man byta lakan?
Det allmänna rådet är att byta och tvätta lakan varannan vecka. Men hur ofta du faktiskt behöver byta beror på flera faktorer, såsom:
Personlig hygien: Om du duschar innan du går och lägger dig, kan du förlänga tiden mellan byten.
Allergier: Om du har allergier, särskilt mot kvalster, kan det vara bra att byta lakan oftare, kanske varje vecka.
Husdjur: Om du delar sängen med husdjur, kan det vara nödvändigt att byta lakan oftare för att hålla sängen ren.
Sjukdom: Om du eller någon annan som använder sängen har varit sjuk, är det en bra idé att byta lakan direkt efter tillfrisknandet.
Svettning: Om du svettas mycket på natten, kan det vara bra att byta lakan oftare för att hålla sängen fräsch.
Personlig rådgivning
Hur går en sängprovning till?
En sängprovning är en komplett konsultation inför ditt potentiella sängköp. Vi matchar dig med den rätta sängen för din kropp och dina sovvanor enligt vår SOVA-metod. Du får prova sängar med olika egenskaper från ledande varumärken och får värdefulla råd och tips om sängar och sömn, allt medan du njuter av en kopp kaffe. En sängprovning med en av våra sängexperter tar ungefär en timme.
Varför ska jag boka en sängprovning?
När du bokar en sängprovning får du tillgång till en sängexpert vid en tid som passar dig. Detta ger dig möjlighet att i lugn och ro välja ut en säng som är perfekt anpassad för dig och din kropp.
Kan jag få kostnadsfri hjälp att välja säng?
Absolut! SOVAs sängprovningar är helt kostnadsfria. Våra sängexperter finns tillgängliga för att hjälpa dig hitta den perfekta sängen som passar dina behov och preferenser.
Erbjudanden
Jag har registrerat mig på nyhetsbrevet. Hur får jag rabatten?
När du registrerar dig på vårt nyhetsbrev skickas rabattkoden automatiskt till din e-postadress. Observera att det kan ta några minuter innan den dyker upp i din inkorg. Om du inte har fått koden inom 5-7 minuter, vänligen kontakta en av våra sängexperter i chatten eller via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig.
Min rabattkod funkar inte, vad gör jag nu?
Om din rabattkod inte fungerar kan du alltid kontakta en av våra sängexperter i chatten för hjälp. Observera att den vanligaste orskaten till varför rabattkoden inte fungerar är att den inte kan kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.
Var hittar jag era senaste erbjudanden och rabattkoder?
Alla våra aktuella kampanjer och erbjudanden hittar du alltid samlade under vår kampanjsida. För att snabbt och enkelt få information om våra nyheter rekommenderar vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev.
När startar er Black Week- / Black Friday-kampanj?
Vår Black Week startar i mitten/slutet av november varje år, följt av Black Friday som infaller den sista fredagen i november. Den stora shoppingveckan avslutas sedan med Cyber Monday. För att inte missa något, lägg in en påminnelse i din kalender och prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Har ni Cyber Monday erbjudande?
Ja, det har vi! Det ingår i vår Black Week-kampanj. Glöm inte att lägga in en påminnelse i kalendern och anmäla dig till vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad. Cyber Monday infaller måndagen efter Black Week, så missa inte chansen att ta del av fantastiska erbjudanden.
När har ni rea?
För att få information om våra reor, rekommenderar vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Då får du ta del av sömntips, erbjudanden och nyheter först av alla.
Kan man få rabatt på första köpet på sova.se?
Ja! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få en välkomstrabatt på 200 kr på ditt första köp! Rabatten gäller ordinarie priser.
Övrigt
Var kan jag läsa recensioner om SOVA?
Du kan läsa recensioner om SOVA, både för våra individuella butiker och företaget som helhet, på Trustpilot. Vi har över 17,000 omdömen och är stolta över vårt höga betyg från nöjda kunder.
Vilka öppettider har era butiker?
Se öppettider här. Välkommen in!
Jag vill ge feedback på er hemsida, hur gör jag?
Om du vill ge feedback på vår hemsida kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär. Vi uppskattar all feedback, din åsikt är viktig för oss!
Jag är inte nöjd med er service / min butiksvistelse, hur tar jag det vidare?
Vi beklagar att du haft en dålig upplevelse hos oss. Vi välkomnar all feedback och ser gärna att du kontaktar oss genom vårt kontaktformulär så att vi kan ta det vidare internt och förbättra vår service.
Var kan jag se lediga jobb hos SOVA?
Vill du arbeta med välkända kvalitetsvarumärken i en organisation med starka värderingar och utvecklingsmöjligheter? Då är SOVA och Somnigroup International Inc rätt för dig. Som Sveriges största detaljhandelskedja inom sängar och världens största madrassproducent erbjuder vi en givande arbetsplats där vi alla bidrar till en bra arbetsmiljö och nöjda kunder.
När har ni rea?
För att få information om våra reor, rekommenderar vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev. Då får du ta del av sömntips, erbjudanden och nyheter först av alla.
Kan man få rabatt på första köpet på sova.se?
Ja! Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få en välkomstrabatt på 200 kr på ditt första köp! Rabatten gäller ordinarie priser.

Hittar du inte svaret på din fråga?
Behöver du komma i kontakt med oss? Fyll i vårt kontaktformulär så ser vi till att så snabbt som möjligt hjälpa dig på bästa sätt!